De Gerrit Rietveld Academie is een hogeschool voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Amsterdam. De academie vormt de thuisbasis voor een hechte, internationale gemeenschap van studenten en docenten, afkomstig van over de hele wereld. Studenten en docenten creëren samen een leeromgeving waar maken en denken samenkomen en vernieuwende ideeën ontstaan. 

De homepage wordt wekelijks gecureerd door een student, afdeling of alumnus die werk laat zien dat in ontwikkeling  is of zich in een eindstadium bevindt. Book the front page.

 

Alle voltijd studenten starten in het Basisjaar, een algemeen eerste jaar, en kiezen daarna voor drie jaar van verdieping in een van de afstudeerrichtingen: Architectural Design, designLAB, Mode, Grafisch Ontwerpen, Jewellery - linking bodies, TXT (Textiel), Keramiek, Beeldende Kunst, The Large Glass, Beeld en Taal, Fotografie of VAV - moving image.

De Rietveld Academie biedt ook een deeltijd bacheloropleiding aan (DOGtime) met twee specialisaties: IDUM (Interaction Design Unstable Media) en Beeldende Kunst. Daarnaast bieden we twee voortrajecten: het Vooropleidingsjaar en het Oriëntatiejaar. Het Sandberg Instituut biedt meerdere masteropleidingen

De academie beschikt over een twintigtal werkplaatsen. Sommige werkplaatsen zijn voor algemeen gebruik, andere zijn afdelingsgebonden. De werkplaatsen stellen studenten in staat zelf te experimenteren met verschillende technieken en materialen en bieden de mogelijkheid om te leren werken met professionele apparatuur.

During 23 april - 01 mei David Bennewith edits the front page.

1st year graphic design workshop, April 2018: 'Wat men weet [That We Know]'. Over the week of 16-20 April 2018 the 1st year students of the graphic design department worked with artist Hinrich Sachs and a collection of 45 international editions—sourced by students, teachers, parents and friends of the department—of the March 2018 issue of ELLE magazine. Their workshop lead up to a public discussion at Amsterdam bookstore San Serriffe, with expert guests from different backgrounds, and a public presentation the next day revealing more specifically the students findings. The speakers at the public event were Joke Robaard, Jesse van Oosten, Linda van Deursen, and Hinrich Sachs.

'Wat men weet [That We Know]' promises a debate about the dynamics of globalization, focussing on both photography and typography as signifiers of cultural climate, as well as on the dissemination and appropriation of visual codes as social codes, based on the global range of ELLE magazine editions present. And what about the influencers and the migrant laborers in the business? Originally conceived and initiated by artist Hinrich Sachs in 1994, 'That We Know' adapts to the cultural context of each edition, thus launching and challenging the local critical perception of the global commodity ELLE, each time anew.

Poster for this edition of 'Wat men weet [That We Know]' by Victoria Allakhverdyan. Workshop and public event photography by Kirill Zakomoldin. Public event supported by the Goethe-Institut Niederlande.

Front page archive Book the front page