De afdeling Jewellery - Linking Bodies benadert het sieradenvakgebied als een zelfstandige kunstvorm op het snijvlak van toegepaste en beeldende kunst.  Het fundamentele karakter van de afdeling berust op de overtuiging dat dit snijvlak ruimte biedt aan studenten om de grenzen van disciplines te verkennen: het sieraad en daarbuiten. De persoonlijke artistieke ontwikkeling van de studenten en hun vermogen om collectieve praktijken te ontwikkelen zijn daarbij cruciaal. Door de betekenis van sieraden in verschillende contexten te onderzoeken en de rol ervan te benadrukken bij het in contact met elkaar brengen van lichamen en de omgeving, probeert de afdeling de aandacht te vestigen op wat er ‘tussenin’ zit.

Sieraden kunnen worden beschouwd als de meest intieme objecten die relateren aan het lichaam, die sociale interacties aanmoedigen en die een specifiek potentieel hebben om als politiek platform te fungeren. Daarom zijn ze ook nauw betrokken bij ons dagelijks leven. Omdat sieraden een unieke positie hebben, namelijk dicht op onze huid, hebben ze diverse en enorme mogelijkheden. Ze kunnen gemakkelijk bewegen of bewogen worden en zijn niet beperkt tot een specifiek materiaal. De kleine schaal stimuleert verkenningen en experimenten met diverse materialen, technieken, vaardigheden en antwoorden op vragen over duurzaamheid in de kunst, waarin dimensie en ecologie belangrijker zijn dan ooit. Naast de esthetische rol speelt het veld een belangrijke rol in het stellen van relevante kritische vragen over materiaalethiek en het onderzoeken van materialen in hun historische, politieke, sociale, ecologische en economische context. Via deze onderzoekslijnen kunnen we de manieren onderzoeken waarop lichamen op elkaar inwerken, elkaar aantrekken, bewegen en afstoten. De context van sieraden en lichaam gerelateerde objecten biedt dan een nuttig en praktisch kader om na te denken over zowel relationaliteit als verschil.

Tijdens de opleiding worden verschillende sieraadtechnieken onderwezen. Studenten onderzoeken een breed scala aan materialen onder begeleiding van docenten met verschillende professionele en culturele achtergronden. Voor het curriculum staan artistieke interdisciplinaire projecten in specifieke contexten, binnen de academie en met externe partners zoals veldacademies, (museum)collecties, ziekenhuizen of universiteiten, centraal.