DOGtime is de deeltijdbacheloropleiding van de Rietveld Academie. Ons curriculum is uitdagend, kritisch, vooruitstrevend en biedt een solide basis voor beginners en verdieping voor gevorderden.

Het programma van DOGtime duurt vijf jaar: twee propedeusejaren en drie verdiepende jaren waarbij gekozen kan worden uit de afstudeerrichtingen Expanded Painting (EP) en Unstable Media (UM). De lessen zijn ’s avonds van 18.45 tot 21.45 uur.

Het programma van de propedeusejaren van DOGtime biedt een veelheid aan disciplines die betrekking hebben op Unstable Media en Expanded Painting. Door nauwgezette opdrachten en progressieve feedback te geven, leer je je interesses, technieken, onderzoeksvaardigheden en mediumkeuze aan te scherpen. Op het snijvlak van stabiele en instabiele media kunnen interessante vormen van inter(e)actie worden verwacht. Na een positieve eindbeoordeling kun je een van de afstudeerrichtingen van DOGtime kiezen, of van de voltijdopleiding.

DOGtime Expanded Painting (EP) vertrekt vanuit de rijke schildertraditie en geschiedenis in beeldvorming. Binnen deze afstudeerrichting verken je de grenzen van het schilderen en rek je deze op. Dit doe je door bijvoorbeeld de fysieke afmetingen van het klassieke gespannen doek te overschrijden en door andere materialen dan verf te gebruiken zoals geluid, video, performance en ecologische strategieën.

DOGtime Unstable Media (UM) stimuleert je om projecten te initiëren voor online omgevingen en/of de fysieke (openbare) ruimte. Het werk van UM-studenten varieert van (generatieve) software-art, web-art tot interactieve installaties, performances, digitale en analoge bemiddelingen en projecten waarin kunst, technologie en wetenschap met elkaar een wisselwerking aangaan.

Het verschil tussen Expanded Painting en Unstable Media ligt in de theorie en de mediareferenties. Kunsttheorie versus mediatheorie, stabiel versus instabiel. Maar overlap is niet uitgesloten. De gecombineerde klassen van Expanded Painting en Unstable Media stimuleren de uitwisseling van elkaars potentieel en kennis.