saskia@saskiavanderkam.nl
+31(6)42114297

foto: RVDA

Mijn werk draait om wat zich tussen de regels bevindt. Wat je niet ziet, maar waarvan je zeker weet dat het er is—als een onderstroom, een herinnering die in de lucht hangt, een voorgevoel of een déjà vu.
Ik maak ruimtelijke installaties van gevonden en gekregen materialen. Objecten en materialen dragen verhalen met zich mee; ze zijn doordrenkt van herinneringen, van tijd, van de sporen van eerdere levens. In mijn werk deconstrueer en reconstrueer ik deze materialen, speel ik met schaal en de overgang van 2D naar 3D, en onderzoek ik hoe structuren betekenis krijgen. De vormen die ik maak zijn aanwezig en tastbaar, maar roepen tegelijkertijd iets op dat ongrijpbaar blijft—zoals herinneringen die vervormen.
De vraag "wat doen ruimtes met ons, en wat doen wij met ruimtes?" staat centraal in mijn werk. Ik ben gefascineerd door plekken die zowel universeel als hyper persoonlijk zijn. Plekken waar we ons thuis voelen, of juist vervreemd. Mijn installaties gaan over hoe we ruimtes en objecten emotioneel laden—hoe muren kunnen beschermen of opsluiten, hoe afdrukken van het verleden een nieuwe context krijgen in het heden.
Mijn inspiratie vind ik in de systemische sociologie en psychologie, in hoe herinneringen werken en hoe structuren—fysiek en sociaal—ons onbewust beïnvloeden. Ik werk intuïtief, maar met een sterk bewustzijn van hoe materialen en vormen relaties aangaan met de ruimte en de toeschouwer. Mijn installaties zijn een dialoog tussen verleden en heden, tussen het zichtbare en het onzichtbare.

My work revolves around what exists between the lines. What you do not see, but what you know for sure is there—like an undercurrent, a memory lingering in the air, a premonition or a déjà vu.
I create spatial installations from found and received materials. Objects and materials carry stories; they are infused with memories, time, and traces of past lives. In my work, I deconstruct and reconstruct these materials, playing with scale and the transition from 2D to 3D, while exploring how structures gain meaning. The forms I create are present and tangible, yet evoke something elusive—like memories that shift, distort, and are constantly being reshaped in our consciousness.
The question "what do spaces do to us, and what do we do with spaces?" is central to my work. I am fascinated by places that are both universal and deeply personal. Places where we feel at home, or completely displaced. My installations explore how we emotionally charge spaces and objects—how walls can protect or confine, how imprints of the past find a new context in the present.
I draw inspiration from systemic sociology and psychology, studying how memories function and how structures—both physical and social—subconsciously shape us. I work intuitively, yet with a keen awareness of how materials and forms interact with space and the viewer. My installations are a dialogue between past and present, between the visible and the invisible. 

 

Zelfportret#1 (2024) Self portrait#1

Foto: RVDA

Zelfportret#1 at Si.Si.Spex #14, Site Sight Specific groupshow at Gerrit Rietveld Academie Amsterdam (november 2024)
Papier en schilderstape ca 5mx6m

Self-portrait #1 at Si.Si.Spex #14, Site Sight Specific group show at Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 
Paper and masking tape approx 5mx6m

 

Zo waren wij (2024) The way we were

Zo waren wij, part of ParaDog's Group show at Pexpo, Amsterdam (juni 2024)
Prints: camera obscura belichting op bariet papier (2x 80cmx250cm)
Meubels: 50 m2 papierpulp van geschilderde herinneringen bijeengehouden met schilders tape.

The way we were, part of ParaDog's Group show at Pexpo, Amsterdam (June 2024)
Prints: camera obscura exposure on baryta paper (2x 80cmx250cm)
Furniture: 50 m2 paper pulp of painted memories held together with masking tape.

 

Voor Zo waren wij werkte ik in een oude boerderij in Weesp. Een gemeubileerd, maar verlaten huis. Alsof het vijftig jaar geleden zo is achtergelaten. Vol en leeg tegelijkertijd. Vol met de herinneringen van anderen, die onmiddellijk weer iets met mijn eigen herinneringen deden. Mijn werkplek in het huis was de lege zolder. Het deed me denken aan vroeger. Als ik in bed lag en de geluiden van beneden hoorde, een feest, een ruzie, de televisie. Op het plafond zag ik voor me hoe het daar beneden was, zonder mij. Zo probeerde ik de ruimtes te vermengen tot een plek waar ik me thuis kon voelen. Ik bouwde op de zolder van de boerderij een camera obscura, boorde een gat in de vloer, zodat beneden en boven zich met elkaar konden vermengen. Ik bouwde meubels uit mijn herinnering en zette die in de kamer beneden. Ik bevestigde fotopapier aan het plafond en legde zo de projectie vast uit mijn geheugen.

For The way we were, I worked in an old farmhouse in Weesp. A furnished, but abandoned house. As if it was left like this, fifty years ago. Full and empty at the same time. Full of the memories of others, that immediately interfered with my own. My workplace in the house was the empty attic. It reminded me of my childhood. Lying in bed, hearing the sounds from downstairs, a party, an argument, the television, and how I could see on the ceiling of my bedroom, what it was like down there, without me. How I tried to blend the spaces into a place where I could feel at home. I built a camera obscura in the attic of the farmhouse, drilled a hole in the floor so that downstairs and upstairs could merge. I created the furniture from my memory and placed it in the room downstairs. On the ceiling in the attic I attached photographic paper to capture this projection of my past.

 

Het perspectief is van mij (2023) The perspective is mine

Het perspectief is van mij, of_space groupshow, at AF16, Amsterdam (december 2023)
Kleurenfoto's op pizzapapier afmetingen 170cmx240cm

The perspective is mine, of_space groupshow, at AF16, Amsterdam (December 2023)
Color photos on pizza paper dimensions 170cmx240cm

Het perspectief is van mij 2, solo at Horn 20, Weesp (maart 2024)

The perspective is mine 2, solo at Horn 20, Weesp (march 2024)

Room 720 (2023)

Room 720, in 'de viskom', at Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (oktober 2023)

Deze kamer verbeeldt mijn hoofd. In een schildersessie van 15 uur schilderde ik mijn dromen.
Afmeting kamer: 4x5x2,5m oppervlak schilderij ca85m2 acrylverf op papier

This room represents my head. In a 15 hour painting session I painted my dreams.
Room dimensions: 4x5x2.5m Painting surface approx. 85m2 Acrylic paint on paper.

SAMAM (2022)

SAMAM, samen met mijn zoon Sam ontwierp en maakte ik dit kleed en bespraken we eigenaarschap. Wie is de kunstenaar? Is dat dee ontwerper of de maker? De bedenker van het concept of de uitvoerder?
Over dit thema zetten we ook samen een educatief project op in zijn klas (groep 4 van de Jozefschool in Weesp) met zijn klasgenoten maakte en ontwierpen we een wandkleed. En we ontwierpen samen kleding.

SAMAM, together with my son Sam I designed and made this tapestry and we discussed ownership. Who is the artist? The designer or the maker? The creator of the concept or the executor?
On this theme we also set up an educational project together in his class (group 4 of the Jozefschool in Weesp) with his classmates we made and designed a wall tapestry. And we designed clothes together. 

Omgedoopt en voortgeplant (2021) Rebaptized and multiplied

Omgedoopt en voortgeplant, onderdeel van Group show Dogtime 1 at de Rietveld Academie (december 2020)
Mijn doopjurk (door mijn moeder gemaakt van haar trouwjurk) ingezaaid met waterkers volgens de Fibonacci sequentie. Geïnspireerd door Arte Povera kunstenaar Mario Merz die veel met alledaagse objecten en de Fibonacci reeks werkte.

Rebaptized and multiplied part of Group show Dogtime 1 at the Rietveld Academy (December 2020)
My christening dress (made by my mother from her wedding dress) sown with watercress according to the Fibonacci sequence. Inspired by Arte Povera artist Mario Merz who worked a lot with everyday objects and the Fibonacci series.

Zwerm A4 (2020) Flock of A4

Zwerm A4 (maart 2020)
Sculptuur van 500 proppen A4 printpapier aan elkaar geregen met visdraad.
(uitwerking van opdracht: maak een sculptuur van exact 2,8 kg dat er niet uitziet als 2,8kg)

Flock of A4 (march 2020)
Sculpture of 500 wads of A4 printing paper strung together with fishing line.
(elaboration of assignment: make a sculpture of exactly 2.8 kg that does not look like 2.8 kg)